Kost och Träning?!

Ja, för er som inte vet det är jag alltså utbildad Hälsocoach och utbildar mig via en privatutbildning till Kostrådgivare! Kost är ett stort intresse, skrev tom min B-uppsats om ämnet och chansen är stor att det även blir det temat vid C-uppsatsen som jag ska skriva snart :)

Jag har fått lite frågor från flera håll om kost i samband med träning och om kost i allmänhet. Vad är då bra kost?! Ja i dagens samhälle är det svårt att veta då vi proppas med olika dieter som Atkins, The Zone, GI, Raw food etc, tom för mig som "jobbar" med det är det svårt. Jag vill inte ge råd om att en kosthållning/diet är bättre än en annan (även fast jag har personliga åsikter om att det är just så) utan tycker att man ska gå efter den kosthållningen som man anser passar bäst för en själv. MEN självklart finns det bra- och mindre bra kost, samt bättre alternativ till det man redan äter! Jag brukar titta på det jag äter som jag har en svag aning om, eller tom VET inte är det bästa ur näringssynpunkt och tänka: Vad kan jag äta som smakar och liknar tex en kokosboll, men som är nyttigt, eller bästa fall mindre onyttigt? Sedan brukar jag experimentera, vilket tillsammans med lite Raw food inspiration ledde till ett recept på Kokosbollar som är JÄTTE NYTTIGT! (Receptet kommer längre ner J)

Många säger att dom äter så dåligt, inte vet vad som är bra vid träning osv. Det finns inget enkelt och rätt svar på den frågan enligt mig, man får helt enkelt pröva sig fram och känna efter. Men det finns ju som sagt några riktlinjer....

Detta är snabbversionen, som liknar väldigt mycket det jag äter före och efter träning :):

Att äta 5-6 mål mat om dagen är bra (tre huvudmål, två mellanmål och eventuellt ett kvällsmål). Flera små mål fördelat jämnt över dagen är A och O för att hålla blodsockerkurvan jämn och därmed undvika att man ”proppar i sig en massa skit” som ger upphov till ett ökat insulinpådrag som kan resultera i viktuppgång.

 

Fundera över fördelningen av macronäringsämnen, dvs de viktigaste beståndsdelarna i kosten - Får du i dig tillräckligt av fetter, protein och kolhydrater?

Mat innan och efter träning då?! Om du äter gröt, bra fortsätt med det. Gröt innehåller massor med fibrer som ger en bra mage (men glöm ej att dricka ordentligt med vatten vid fiberrik kost) Gröt innehåller även Beta-glukan, som är bra vid exempelvis förebyggande av hjärt- och kärlsjukdom. Ladda med kolhydrater innan träning då det ger bättre energi och ork, typ gröt med psylliumfrö (bra för magen, och innehåller 0 kalorier!) och linfrö (hela= bra för magen/tarmen och krossade, krossa helst själv= nyttiga fettsyror).

Blanda ner kokosfett, ca 1 msk i gröten. Kokosfett ÄR NYTTIGT, det innehåller mättat fett, men BRA mättat fett, vilket många kanske inte vet faktiskt finns! Kokosfett är fettförbrännande och innehåller massor med vitaminer och mineraler, samt något som kallas Laurinsyra som är ett essentiellt näringsämne, dvs något som kroppen inte kan producera på egen hand utan måste få i sig via kosten (OBS från hälsokost, typ Cocosa INTE ICA-kokosfett).

Till detta, ät något med protein, typ ett ägg. Då du tränar tar kroppen från glykogenlagren, dvs kolhydratlagren för att få energi. Man brukar säga att det tar mellan 1-3 timmar för dessa att ta slut, jag har tom hört fyra h, men tycker det låter lite mycket! Av den anledningen är det viktigt att tanka på kroppen med SNABBA kolhydrater inom 15 min efter träning, typ 1 BRUN banan, en brun eftersom den innehåller med blodsocker och ett högre GI än en gul banan, vilket ger optimal återhämtning. Får du inte i dig kolhydrater, tar kroppen av det som är näst bäst/lättaste att ta av för att få energi och det är nämligen muskelmassa, INTE FETT. De allra flesta av oss vill väl förbränna fett och bygga/bevara muskler, SÅ TANKA ORDENTLIGT!

Ta gärna något Proteinpulver också (om du inte har några ägg till hands eller ett surdegsbröd med tex kalkon nära till hands) eftersom protein är byggstenarna för musklerna. Dahlblads Proteinpulver tycker jag är bra eftersom det är svenskproducerat och därav inte innehåller så mycket "skit", Pulvret finns även utan smak, vilket är det allra bästa och då kan du hälla i bär själv!.

Jag brukar äta kolhydrater före -och efter träning, men vara försiktig med dessa under resterande av dagen, men detta är för att jag vill förlora fett och gå ned i vikt och märkt att min kropp fungerar bäst på det här viset! Grönsaker innehåller kolhydrater, Broccoli är perfekt!, så byt ut (en del av)pasta, ris och potatis mot denna gröna grönsak!

BALANS är nyckelordet, dvs: Bra mat, vatten, vila och sömn är jätteviktigt! Investera även i stresshantering, dvs lär er teknikerna för lättare avspänning, då stress ger utsöndring av stresshormonet Kortisol som ökar riskerna för övervikt!

Evelinas Recept på nyttiga Kokosbollar/chokladpraliner: (ca 8 st)

1-1 ½ fiberberikade havregryn

1-1 ½ tsk nyponpulver (C-vitaminbomb. Finns på Hälsokost)

1-1 ½ tsk carobpulver (En slags kakao som är fettförbrännande och innehåller 200 ggr mer näringsämnen än vanlig kakao, lite besk eftersmak jämfört med vanlig kakao. Hälsokost)

½ msk kakao.

8 färska dadlar (Mineral- och vitaminrika och ger sötma. Finns i välsorterade matbutiker)

1-2 msk kokosfett (tips, ställ burken i varmt vatten ett tag, så blir kokosfettet rinnande och lättare att blanda)

 

Eventuellt lite Tahini som är en pasta gjord på sesamfrön och som är rik på kalcium. Detta ger lite kaffesmak. Citron kan också vara gott.

Blanda samman allt till önskad konsistens och smak, prova er fram! Rulla i det ni tycker är gott, kokos, kanel (fettförbrännande), ingefära (bra för matsmältningen), carob, kakao etc…

 

Tips på naturliga fettförbrännare:

Chili, carob, kokosfett, grönt te.



Lycka till!

Ha den bästa dagen!


Kommentarer
Postat av: KARMA

Din jävel det enda "nyttiga" du gjorde med ditt inlägg för mig var blev nu att jag fick sjuka cravings efter choklasbollar med cocos på som du själv la ett recept på.. problemet är dock att jag inte får äta choklad längre =( p.g.a. nässelutslagen.. damn it..

DU får ha en utbildningsdag med mig o fasla ngn dag :D vad sägs?

Förresten nairika kanske kommer på nyår :D heeeeey

2009-12-11 @ 13:39:04
URL: http://analytikern.blogg.se/
Postat av: ucandoit

Haha, aj då och jag som trodde jag gjorde samtliga chockladsvullande kvinnor därute en "tjänst" :P haha. Får ha det, men du, skippa Cokladen, dvs kakon och caroben, blir inte riktigt samma sak, men grymt gott ändå :)puss

2009-12-11 @ 15:26:33
URL: http://ucandoit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0