"Smaljeans" on, CHECK!

Jag har ju pratat om de här "smaljeansen" nu ett par gånger i bloggen, MEN ni vet ju inte historian bakom dem!

Det var såhär att för en ca 3 ½ år sedan köpte jag dessa som motivationsjeans, dvs jeans som du önskar du kunde ha, men inte riktigt kan ha...haha! De gick ju alltså att få på, men om de satt snyggt var en annan grej :P. Nejdå de satt inte dåligt, men kunde sitta bättre om vi säger så...jag hade tänkt att gå ner ca 3 kg (helst punktförbränna, fast jag VET att detta inte funkar haha) och då skulle de sitta perfekt!!!
Detta var alltså för nästan fyra år sedan och då var det bara liiite litte som fattades, när jag provade dessa för ca ½ år sedan var det lite mer...

NU, idag i skrivandets stund sitter jag med dem på mig :) woohooo!!!! Okej, det fattas lite tills de sitter sådär jättebra och skaver lite mindre vid höfterna, haha...men dessa kunde jag alltså inte knäppa för en månad sen! Det händer alltså grejer här!

Denna historia leder mig in på dagens MOTIVATIONSTIPS från coachen, som också hör ihop med det här med Målbild som vi pratade om under morgonens pass. Målbildsvisualisering fungerar som så att du försöker att visualisera, dvs få fram en bild av dig själv så som du vill se ut och känna när du nått ditt mål. När (viktigt att säga när istället för OM, då ett när förutsätter att du verkligen kommer att klara detta och ett om inte gör det.) du har fått fram den bilden så försöker du göra den tydligare genom att exempelvis lägga till känslor (värdet bakom målet), dofter etc...detta förtydligar som sagt bilden och ger en skärpt fokus, vilket underlättar vägen till målet!

Inom coaching så pratar vi också ofta om Triggers/Ankare/Symbol/Påminnelse. Detta är alltså ett verktyg som "triggar igång" en känsla, påminner oss om vårt mål. Låt mig förklara vad jag menar med ett exempel:
En chef för ett stort företag fick igenom en utvärdering av hans ledarroll reda på att han av sina medarbetare uppfattades som luddig, otydlig i sina direktiv, speciellt i utskickade pm till de anställda. En coach kontaktades för att coacha honom till att bli en bättre ledare och få fram hans inre potential vad gällde ledarskapet. Coachen frågade honom. - När du tänker på ordet otydlig och luddig, vilka associationer får du då som du kan koppla till något fysiskt/materiellt, en symbol (som kan påminna dig om att du är lite luddig, och bör vara tydligare)?. Mannen svarade: - Ja...kanske bomull, för bomull är ju luddigt och då tänker jag på otydlighet... Coachen bad då mannen att fixa fram lite bomull och sätta en tuss vid datorn (där mannen satt och skrev sina pm). Bomullen är alltså mannens trigger/ symbol etc och varje gång han ser den lilla bomullstussen kommer han att automatiskt tänka... och PÅMINNAS OM TYDLIGHET och därmed fråga sig själv: - Är detta tydligt nog, eller behöver jag tänka om här?

På samma sätt kan man använda sig av en trigger/symbol vad gäller träning, kost...Ja, Whatever...för att just skärpa fokus, ge motivation och prestera bättre - samtliga viktiga ingredienser för att nå sin målbild.
Min trigger/symbol är som ni kanske förstått mina "Smaljeans", men jag har fler... :)

Vilken är er trigger/symbol?

En nådd målbild ger i sin tur bättre självkänsla och självförtroende, något som mycket väl kan vara värdet bakom målet (den "rätta" anledningen till din strävan)!

Ännu ett tips:
I morgon i Eskilstuna mellan 17.00 - 20.00 hålls en föreläsning/debatt om "Folkhälsan och maten", som handlar om kopplingen mellan kost, hälsa och sjukdom. Hur håller vi oss friska? Gör fet mat oss sjuka? Vad är LCHF (low carb, high fat)? Föreläsningen gästas av bla Andreas Eenfeldt, ST- läkare i allmänmedicin och hjärnan bakom Sveriges största hälsoblogg: kostdoktorn.se! Föreläsningen hålls i stadshuset i fullmäktigesalen. Det bjuds på avsmakning av ekologiska produkter och förfriskningar. Ingen anmälan krävs och det bästa, DET KOSTAR GRATIS :)! Om ni är osäkra på vart fullmäktige salen ligger så kan ni möta mig vid entren eller kontakta Bibbi Molander på Stadshuset (ring växeln).

Imorrn blir det lite bilder på mig och min progress, samt ett andra cykelergometertest! På onsdag, senast fre kommer mitt kostschema!

Ha en bra dag alla!

Kommentarer
Postat av: Instructor Janeling

Evelina!

Det du berättade är ganska vanligt förekommande. Varför? Man är helt enkelt "funtad" på det sättet. "Man" i det fallet är generellt menat och det gäller även killar. Den kille som du pratade med är lite speciell för han är redan elit i sitt sinne. Helt rätt av honom! Därför hänger jag på honom mest massa. Andra behöver flytta gränsen ytterligare. No pain - No Gain! Det finns ett sunt mått av galenhet i uttrycket. Full fart och kämpa i nuet!



>>Instructor Janeling

2009-11-09 @ 12:22:55
URL: http://armyfitness.wordpress.com
Postat av: ucandoit

Hej Pioter!



Pratar du om mitt inlägg gällande dagens träning, om att ta ut sig och så?? Så jag tolkat det, men eftersom du kommenterade under "Smaljeansinlägget" måste jag bara fråga :)?

2009-11-09 @ 13:37:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0