MAXtester a la svenska Armén...typ!

Idag på dagens Armypass så genomförde vi de omtalade Maxtesterna, dvs fystest...MEN det var inte likadant utformat som sist jag körde Armycamp, innan jul. Då jag körde Army sist så utförde vi så kallade 2min Maxtest (armhävningar, upphopp, sit-ups och ryggres) - så många man kunde av vardera under 2 min. Idag ingick samma moment, om något modifierade.
Vid armhävningarna (som jag för övrigt gjorde på tå denna gång :)) la en annan Veteran, Eva-Lena sin knytna hand mot golvet och den skulle man nudda med bröstkorgen vid varje armhävning (alltså var man ungefär 1 dm med hela kroppen från golvet) man skulle dessutom göra det i en relativt sakta takt (trefjärdedelstakt...?!) för att även träna statisk styrka. Detta var minst sagt jobbigt haha. Jag klarade 27 eller 28 stycken om jag inte minns helt fel. Det skulle ha varit kul att göra det på sama sätt som sist för att se om jag förbättrat mig, men å andra sidan vet jag att jag har det :)
Vid upphoppen var man tvungen att böja ordentligt på benen och nudda handen i golvet med HELA handen (även detta moment med trefjärdedelstakt).
Sit-upsen gjordes med benen i 90 graders vinkel och med armarna bakom huvudet, vid varje sit-up skulle armbågar nudda övre delen av låren. Det vara lltså tal om höga sit-ups, sådana som tränar "hela paketet", men mestadels den nedra magmuskulaturen, den som häcklöpare och boxare tränar för ökad smidighet. Här fick jag tok kramp i nacken och hur mycket jag än försökte andas bort den (som Eva-Lena skrek åt mig att göra haha) så gick det inte, så jag fick lägga ner. Det kändes lite surt, att lägga ner pgr av det, för det gick riktigt bra och sådär jääättetrött var jag inte! Jag tror faktiskt att det är tack vare mina obligatoriska fredags kiboxningspass som jag klarade av såmånga, för mage har inte varit min starka sida, i alla fall inte innan Army kom in i mitt liv :)!
Vid ryggresen låg jag ju såklart bredvid mästarens mästare vad gäller ryggres - Eva-Lena ;) hehe, men det gick hyggligt där i alla fall, vet ju redan om att rygg inte är en mins starka grej, så det ska jag jobba på :)!

Skillnad på maxtester (enligt min mening): 2min Maxtestet tränade mer styrka och man kände sig verkligen helt utpumpad i musklerna efter varje moment. De uppdaterade modifierade Maxtesterna upplevde jag inte var så jobbiga på det sättet, utan mätte mer uthållighet, eftersom de varade längre. De kanske tom mätte den mentala aspekten av träning eftersom det blev lite "långrandigt" och jag tror att man kanske gav upp pgr av det lite.

Vi gick, pgr av vår otroliga styrka ;) haha över tiden något och därför inte hann med biptestmomentet. Undrar om det blir på fredag tro?! Helt klart är det i alla fall enligt mig nyttigt med båda varianterna :)

Bilder från DAG 1 (http://armyfitness.wordpress.com/)

Innan coopertestet (jag i de rosa skorna till höger, bredvid någon i grå tröja)


28 stycken rekryter blandat med veteraner i en pågående "plankan"


Sit-ups utan björkstav (Sara & Malin i mitten)



Så en rolig grej bara...när jag och pappa var ute och sprang i veckan så kom en kvinna i 40-års åldern springande, det såg tungt ut och hon var påpälsad som att hon väntade en snöstorm...Hon var ju inte så att säga "dressed for success" så det såg tyvärr inte så optimistiskt ut. Men när hon passerade oss där vi stod och stretchade, hörde vi henne upprepa (rätt högt också) U CAN DO IT, U CAN DO IT, U CAN DO IT :) haha, så där ser ni inte, det är inte bara jag som pratar LÄS skriker åt mig själv då jag är ute och springer! Jag hade nästan lust att skrika tillbaka: Helt rätt, U CAN DO IT! :)



NU väntar sängen känner jag. Godnatt alla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0