Att bulka eller deffa...det är frågan?!

Jag har inte sådär jäääätte-proffs-bra koll på detta fenomen, men jag gör ett försök (rätta mig gärna eller lägg till info ni tycker saknas...)

Att deffa är det som man pratar om då man man definierar sina muskler genom att gå ner i fettvikt och få fram muskulaturens former...kort och gott. För att kunna göra detta förutsätts det ju givetvis att man har muskler under fettet på kroppen att ta fram. Det krävs också att man får bort underhudsfettet, dvs det enligt många, svåraste fettet att få bort...

Några riktlinjer:
  • Försök hålla ditt kaloriintag mellan 2000 och 2500 kalorier (män) kvinnor oftast något mindre, kanske 1300 - 2000...?!
  • Försök att öka proteinintaget och försök att låta bli att äta kolhydrater efter klockan 18 (om du inte måste pgr av träning)
  • Undvik att äta salt, socker och allt som innehåller snabba kolhydrater (snabba kolisar är ju inget problem för mig då jag äter enligt LCHF numera ;))
  • Drick vatten regelbundet (låt alltid ett glas fyllt med vetten, gärna med citron, fnnas till hands)
  • Ät mindre portioner mat fördelat på fler tilfällen över dagen (tips, använd en djup tallrik, då lurar du ögat om du är en hungrig prick :P)
  • Ät INTE för lite mat..Svält inte dig själv!
TRÄNINGEN:
Det krävs hård träning för att du ska få fram det där sexpacket ;). Att träna hårt betyder således att du styrketränar minst tre - fyra ggr/veckan och kör motion, dvs kondition som cardio, spinning eller liknande.

Istället för att hålla en hög intensitet, ska du försöka att hålla på lite längre i dina cardioövningar.

Försök hålla varje pass mellan en timme och 90 minuter, inkluderat konditionsträningen.

Fan vad lätt, eller inte....Det jobbiga med att deffa dock är ju att man bör bulka innan man kör igång med deff.
Att bulka betyder att man lägger på sig muskelmassa och då ska man inte tänka på det här med att bli av med fett, det är då man går upp i vikt.  Man blir alltså större (kan se lite pluffsig ut) under bulkperioden då man lägger på sig ordentligt med muskelmassa (men också en del kroppsfett) eftersom det krävs för att lägga på sig muskelmassan.

Jag "måste" allstå bli större för att bli mindre...:S...måste, måste jag ju inte men det går betydligt lättare och är en snabbare metod då det kommer till att definiera sina muskler!...Så här står jag, i valet & kvalet...

Någon som känner till nån bra bulk-deff metod? Eller ännu bättre, någon som vill ge mig personlig träning, egen kock och massör :P? Skämt å sido, detta blir ett tufft val....hur göra?



To bulk, or not to bulk...that is the question?!




Snyggt, minus skorna som hör hemma på ett rött, känt distrik i Holland!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0