Träning, Lchf helg och träning?!

Fredagen gick helt i träningens anda. I min Träningsfysiologi-kurs som jag läser på Mdh hade vi konditionslab hela dagen. Jag och min klasskompis Daniel ställda upp som försökskaniner på diverse konditionstest bla Åstrandstestet för maximal syreupptagningsförmåga (det cykeltest jag gjorde förut på Korpen) Även ett Wingatetest gjordes, något som jag alrig gjort förut. Kortfattat går detta test ut på att nå max och testet syftar till att:
""spegla musklernas förmåga att producera en hög mekanisk effekt under en kort tid och medel effekten speglar den anaeroba korttidsuthålligheten." ...(citerat min lärare)

Dvs mäter explosiviteten och anerob uthållighet (kroppens förmåga att arbeta med hög intensitet under förhållandevis kort tid, tex sprinterlopp mellan 60 - 400 m) Jag klarade detta bra och enligt testat har jag en bra chans att klara av sprinterlopp bra....:S. Detta är rätt intressant eftersom jag tidigare, då jag tränat friidrott tränade 800 m....ännu mer intressant är att jag i vår och sommar anmält mig till en del milslopp, haha?! Undrar hur detta ska gå eftersom mina muskler tydligen enligt testet passar bättre vid kortare mer "explosiva" distanser??! Ja kul var det i alla fall :)

Efter skolan bar det av till Köping för gymträning med syrran, det var länge sedan vi tränade ihop på gymmet. Eftersom syrran är van att träna med fria vikter och jag inte är det, aggerade hon instruktör, kul men jobbigt det med :)

På lördagen var jag hembjuden till Sara som lagade Lchf-middag (parmalindad kycklingfilé i fet sås med fräsh sallad till) med efterätt (recept nedan) Supergott ;)!

På söndagen dansade jag salsa med Fasla på Friskis för de drabbade i Haiti, en bra sak som samtidigt var grymt kul, bättre kan det nog inte bli!

Blåbärspaj (med vispgrädde)

Portioner: 2-4
Ingredienser:
150g blåbär eller t.ex hallon (innehåller mindre kolhydrater)
25-50 g smör
3 dl kokos
1-2 ägg
1 msk kardemumma eller kanel

Gör så här
Lägg bären i en ugnssäker form - låt tina

Smält smöret, vispa i ägget, blanda med kokosen och kardemumman till en grynig massa. Lägg det över blåbären- skjutsa in i ugnen i 200grader. Tills kokosen är gyllenbrun och hård. ** Ett tips, Jag och Sara hackade lite 70 % choklad över för lite mer smak...

Dagens frukost: Proteindrink

Dagens lunch: Lam, fläsk- och kycklingfilé på en bädd av sallad med bearnaisesås och tsatziki på Beirut cellar i Eskilstuna...goooottt :)

Dagens Middag:

2 dl naturell keso
1 - 1 ½ msk smält SMÖR med en liten klick ekologiskt och Kravmärkt "Green choise" jordnötssmör (finns bla på Coop och innehåller INGA konstigheter, är skitgott och billigt!)
3 små klyftor apeslin, skurna i småflyftor
1 ½ tsk cocoanibs eller 70 % chocklad

Rör om och ät (smakar som Ris a la malta med chokladsmak, fast mycket godare)!!!


Lchf fungerar vääldigt bra med träning, jag var skeptiskt och frågade min lärare i Träningsfysiologi vad kroppen tar av då den behöver näring, då det inte finns speciellt mycket glykogen (kolhydrater) kvar i glykogendeppåerna. Jag fick svaret att kroppen tar av FETTET och inte av musklerna som jag har trott sedan jag var på en föreläsning om ämnet. Skitbra jhu :) Kroppen lär sig att ta av fettet då fett är det macronäringsämne som ger mest mättnad per kilo/kalori (kcal)....Jiiippiiii :)

Hej sålänge!


Kommentarer
Postat av: malin

va kul att det går bra. själv blev det massor med marschmallows i helgen på lagfesten och fuskar varje helg. men ska ta tag i det snart och inte bara vara en vardags_lchf-are.



Vi måste höras.



Ps. jag sa det idag igen. Acon och Bägg... det sitter i huvudet

2010-02-17 @ 16:04:51
URL: http://rullegulle.blogg.se/
Postat av: Ewe

Ja, det går oväntat bra faktiskt. Ah bara att kämpa på!...tänk att ägg kan varieras så mycket haha! Jag börjar faktiskt bli lite trött på BÄGG, dock inte ACON....han är rätt bra faktiskt hahhaha :P (dålig humor)



Ja, men vi kan väl höras imorgon? Saknar dig redan vettu! Jag har noll pengar på luren dock...:(



2010-02-17 @ 22:14:53
URL: http://ucandoit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0