Moderna Tarzan-lianer, mage, 130kg & svartvinbärs-müsli!!!

Ja, det var vad som stod på dagens träningsschema. Jag mötte upp Sara på hennes jobb för en daglig dos av Karls kaffe inne på 21:an, gott...därefter bar det av till Friskis för att gymma :).

I förra veckan förundrades typ vi och halva Friskis gymfolk över en nykomling vid de fria vikterna. Tänk er två längdinställbara, kraftiga "Tarzan-lianer" (rep) i modern tappning med handtag hängandes från taket...Det var lite kul att se hur folk gick lite fram och tillbaka, sneglandes på den nya träningsutrustningen, man kunde riktigt se hur de (inklusive jag själv & Sara) tänkte: Hur f*n funkar de där?!. Vi förstod att det måste handla om funktionell träning och användandet av den egna kroppsmassan, men vi förstod inte riktigt hur vi skulle placera oss själva i förhållande till repen. Idag fick jag och Sara en instruktion vilket kändes både roligt, bra och ovant! Sedan var det dax för mage och även där fick vi hjälp av instruktören med lite nya övningar och förbättring av teknik :)!

En magövning som jag verkligen kan rekommendera och som definitivt känns dagen efter (om du gjort rätt) är följande: Benlyft/omvända situps, rumpres...kärt barn har många namn ;)
  1. Lägg dig på rygg på en matta med benen rakt upp i luften, ta en tyngd (förslagsvis en rätt tung kettlebell) och placera den bako huvudet i luften (detta endast om du vill träna armarna statiskt)
  2. Sänk benen långsamt långsamt mot golvet, samtidigt som du håller magen spänd.
  3. Stanna strax innan fötterna nuddar golvet
  4. Lyft sedan fötterna långsamt mot taket igen (räcker med att rumpan lyfts från golvet en liten bit).
  5. Upprepa 15 ggr och gör sedan en annan magövning
  6. OBS, det är viktigt att du hela tiden har en anspänning i magen, samt att du försker "suga in" naveln - tänk pilates och "hålla powerhouse" eller spänningen i magmuskulaturen som du får vid en hostning!





Något suddig bild, men jag hoppas att ni fattar principen :)

Efter magträningen var det dags för benpress. Jag har tidgare tagit ungefär 80 kg (utan stång inräknat) men så idag tänkte jag att jag skulle försöka mig på något tyngre. Ett par grabbar hann dock före till benpressen...med ca en sekund, men jag var ju inte sen med att fräckt fråga om jag fick köra under deras pauser. Det fick jag, snälla grabbar, dom tom passade åt mig :) haha! 130 - 170 kg körde dom med. Det gjorde jag med :)!!! 130 kg var ingen match, körde 3 set 15 rep, men när jag skulle försöka mig på 170 kg tog det stopp, hade sån mjölksyra...men nästa gång så :)

Nu avnjuter jag lite hemmagjord müsli på eget recept, hur gott, nyttigt och enkelt som helst!

Musli müsli mysli:

  • 2 msk ekologisk kallpressad Kokosfett,  1 dl riven kokos, 1 dl linfrö (hela + krossade), ½ dl sesamfrö, ½ dl dinkelflingor och 1 dl svartvinbär som blandas väl. Krydda med kanel, kakao och vaniljpulver (liten burk som finns på Ica bestående av krossad vaniljstång och är ekologiskt & fritt från tillsatser etc). In i ungen på 170 grader i ca 10min! KLART!



Nu kallar soffan och onsdagsmys, vi hörs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0