Kakbak, Maxträning och Generation fett!

Bakade kakor idag till julafton, haha det har jag inte gjort på fleera år, and I still got it och NEJ det var inga algkakor a la Skipper, utan helt vanliga kakor, halva satsen tillsatte jag kanel till..grymt goda blev dem! De var dock lite föör goda, så det slank nog lätt ner 5 st, fan jag som vart så duktig, fast det gjorde ändå inget, hade dejt med Sara på gymmet och f*n vad vi körde hårt, 1.5 timme blev det allt med stretching inkluderat! Vi bestämde oss för att göra ett litet mini-maxtest, dock efter att vi tränat i en timme, MEN jag förbättrade mitt resultat gällande sit ups - 180 st! Känner mig nöjd och helt slut i kroppen, fast på ett bra sätt :).

Nu tittar jag på tv3:s Generation Fett, gillar det programmet och har följt det sedan start. Kvällens program handlar om speciella skolor - bantningsinternat för överviktiga ungdomar i USA. På skolorna får eleverna lära sig "näringslära" från en dietist (jag skulle nästan vilja kalla henne skojjare) samt träna med en personlig tränare.

Well Spring, ett bantningsinternat i Californien, är en av skolorna och skolan kostar maaassor: 50. 000 svenska kronor/månad, vilket tyder på ett visst klientel (det finns dock stipendier). Eleverna får inte överstiga kcal intaget 1200 kcal/dag, men det nämns inget om hur mycket av varje macronäringsämne, dvs protein, fetter och kolhydrater man får äta?! Man ska träna 2h/dag.

Jag tycker att det är jättebra med internat som Well Spring, då många inta klarar att gå ner i vikt på egen hand, utan behöver stöd och för att finna en inre motivation till livsstilsförändring, MEN ju längre tv-programmet pågår, desto mer förbryllad blir jag...

Den så kallade mat som inhandlas består av skräpmat som chips, marschmallows, jordnötssmör (med socker), sylt, jello och vitt bröd (rostmackor). OBS detta räknas som lunch!? Programledaren frågar den ansvarige för inköpen, dietisten varför eleverna får chips som bantningsmat (och förklarar att vi i Sverige aldrig skulle överväga chips som något nyttigt), varpå dietisten svarar: "Why not, you dont?" (HALLÅ!?) hon fortsätter sin argumentation med att berätta att chipsen bara innehåller 160 - 180 kcal per påse. Det är tydligt att kcal går före faktiskt näringsinnehåll, vilket i chips är ungefär lika med 0 och det finns tuuusen fler och bättre alt än chips! Ja, jag inser att vi har en helt annan syn på kost i Sverige än vad de har i USA - en helt annan matkultur och att hälsosam mat i USA är betydligt dyrare där än här, men man kunde kanske förvänta sig mer utav en dietist, eller?

På Hemkunskapen, en annan viktig del i viktframgången lär sig eleverna att göra kakor och bakelser till mellis gjorda på bla: Marschmallows, vaniljkräm och lite socker...?! Socker verkar försvaras till döden och när programledaren ställer frågan: "Varför lär ni inte eleverna att äta nyttigt, typ frukt istället för kakor som mellanmål som faktiskt innehåller rätt mycket socker...?", så svarar hemkunskapsläraren: "NO, thats not realistc, these are just kids and they dont understand it...". Jag blir mörkrädd! Ungdomarna är någonstans mellan 15 -25 år, så jag vägrar tro på att de inte skulle förstå och att visa bättre och nyttigare alternativ (stället för att byta ut ett dåligt alternativ mot ett annat  lika dåligt) skulle vara en omöjlighet?! Ska man inte i dessa yrken coacha/hjälpa folk till att tro på den egna förmågan, jobba med empoverment - stärka indivderna!? Sen det här snacket om kcal och att det är viktigt att hålla koll på detta. Visst, det kan jag köpa, kcal är enligt mig ett bra sätt att hålla koll på energiintaget, MEN det förutsätter ju att man ser till fördelningen av protein, kolhydrater fett OCH socker etc. Detta då kcal inte ger en indikation på NÄRINGSINEHÅLL!!! Näringsinnehåll verkar vara något de helt glömt på Well Spring, för hur pass mycket näringsämnen, vitaminer, mineraler etc får man i sig av en lunch (7 dagar i veckan) bestående av bla: Två skivor vitt bröd med jordnötssmör av dålig kvalitet sockrad sylt och en Coca cola light?!


Varje vecka svlutas med en Veckosamling, där ger personalen olika pris, awards för elevrnas insats, SKITBRA! Men vad får de för belöning...?! JO, olika fördelar beroende på vilken nivå av "gott arbete" eleverna jobbat upp sig till. Detta är helt OK. men vad som INTE är det enligt mig är beöningen i mat! Har man haft/jobbar med ett matmissbruk, så har man en speciell relation till mat - en osund relation, där man så att säga: "Lever för att ära" och inte "Äter för att leva". Med andra ord äter man vid alla möjliga tillfällen: När man är ledsen, glad, sugen,  stressad, har tråkigt, etc listan kan göras låång.  Man belönar alltså sig själv med mat, vilket leder till bla viktuppgång som i sin tur kan leda till att man mår dåligt i sig själv osv. Är det då så smart att stimulera detta destruktiva beteende genom att ge eleverna belöning i form av mat? Det tycker inte jag i alla fall! Hjärnan är i detta fall inte så komplex att vi (om vi har ett missbruk) kan skilja på "belöning och belöning".
En annan lite lustig belöning är att man får stanna uppe längre och somliga stannar uppe väääldigt länge för att sedan stiga upp tidigt....vila/återhämtning, viktigt?! Nähe.....

Inser att jag skrivit en halv uppsats, men jag tycker detta är viktigt och otroligt intressant då det är sådant som jag brinner för och vill jobba med!

Nu är det bed time, viktigt med vila och återhämtning :)

Godnatt alla!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0