Jooobiigt...så jag återhämtar mig med cheesecake!

Ordet jobbigt summerar fint dagens Army Fitnesspass. Jobbigt men kul :)!
Morgonens pass bestod av mycket jägarmarsh (man springer på ett led och den som är sist i ledet, springer i hög fart och ställer sig längst fram i ledet). Tempot var högre och jag hade lastat på mig en ryggsäck på kanske 5 kg? och en stor björkstav så svetten verkligen rann stundtals!
Det märks verkligen att man vid det här laget har lärt känna sin kropp rätt bra. Både vad gäller vad man orkar - att man orkar betydligt mer än man tror om man bara peppar sig själv (U CAN DO IT liksom ;)) och kostbiten. Jag vet till exempel vad jag ska äta dagen innan, när, hur mycket och vad jag ska äta till frukost innan ett pass...för att prestera bra alltså! Men det tog ett tag att hitta den där balansen med rätt mängd osv, man får helt enkelt testa sig fram. Vi är ju alla olika, man jag MÅSTE äta frukost på morgonen ca 1.45 min innan passet (det betyder att jag går upp mellan kvart över fyra och halv fem på mån, ons och fre) och jag har ju inga problem med att gå upp så tidigt heller, jag är tom riktigt pigg, vilket kan låta rätt kosntigt. Är det däremot tänkt att jag ska gå upp mellan 6 och kanske halv åtta och ställt klockan där någonstans, ja då får man dra upp mig ur sängen haha...

Ang LCHF, så har jag kanske som ni märkt avslutat det lilla projektet. Min kropp reagerade inte som jag ville på den kosten. Vad gäller träning och orken så funkade det jättebra med LCHF. Däremot tyckte jag att jag så att säga "la på mig", blev lite mindre fast i kroppen och det gillade jag INTE! Så LCHF är nu ett minne blott, men det var helt klart en kul erfarenhet och för många, till för exempel en vän till mig och hennes familj, har kosten funkat kanon, både med träning och viktnedgång. Jag tror dock att man måste följa dieten till 100 %, verkligen äta MYCKET fett och det hade jag lite svårt för, inte med fettet i sig, men med fett som jag inte riktigt sympatiserar med, typ grädde, bacon osv...och det här med rukten, det var jobbigt att inte "få" äta den.

Så, som ni kanske sett på tidigare inlägg, så äter jag som jag brukar göra: Kolhydrater till frukost i form av fiberberikad gröt (eller inför ett mycket krävande pass), resterande av dagen är det protein, fett och kolhydrater från grönsaker och frukt. Detta funkar bra för mig. För det är ju faktiskt så att våra kroppar är olika och somliga är mer kolhydratkänsliga än andra, dvs man behöver lite olika intag.

Appropå mat, nu är det dax för mellanmål och Cheesecakebak till middagen med tjejerna ikväll. Hittade ett bra recept på cheesecake som innehåller lite kolhydrater och som faktiskt enligt mig är nyttigt!?!:

Botten;

50 g mald mandel (innehåller mycket protein, fibrer, vitaminer/mineraler och bra fetter)

lite kokosmjöl (istället för pofiber) (jag skulle kunna vara talesman för kokos. Mycket nyttgt! Det du gör är att du tar riven kokos, helst ekologisk och ör den i en mixer - tada!)

1 äggula

lite kanel (ökar förbränning och har en utrensande effekt)

lite jordnötssmör (av bra kvalitet, dvs utan socker - inte Skippy. Innehåller mycket protein, bra fett och lite vitaminer)

lite vatten (du kan eventuellt blanda lite vatten i lite kokosfett för extra immunförsvarboost)

Rör ihop till en smet som är i konsistens av smulpaj. Tillsätt rätt mängd vatten för rätt konsistens. Tryck sedan ut i pajform med avtagbar botten. Grädda 10-15 min på 175 grader. Ta ut och låt svalna. Rör ihop :)

Fyllning;

500 g lättkesella/vanlig kesella/vaniljkesella - men då blir det lite socker i (kesella är kvarg som även det innehåller mycket protein)

50 g philadelphia extra light

2 ägg + 1 äggvita

lite vaniljcanderel/vaniljarom

lite sötningsmedel (använd sukrin och har ni inte det så använd vattnet från blötlagda dadlar, men ha då i lite mindre lättkesella så att det inte blir för rinnigt)

Blanda väl och häll sedan fyllningen på den gräddade botten. Grädda i ugnen ca 25-30 min på 175 grader tills fyllningen precis börjat stelna. Den ska inte bli särskilt hård.

Låt svalna och ställ in i kylen.

ÄT & NJUUUT! :)

 

Trevlig Valborg alla! :)

 




Kommentarer
Postat av: Niklas

Jag tycker att du ska baka en sån cheesecake till mig (gärna nu), den låter god! :)

2010-05-03 @ 17:50:04
Postat av: Anonym

Dags för uppdatering Ewe ;)!

2010-05-07 @ 08:34:39
URL: http://sarajohnson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0