Skivstång, bastubad, isvak & LCHF!...?

Ja, som ser har det hänt mycket på sistone, därav min frånvaro här i bloggen (jag veet, jag lär inte vinna "det stora bloggpriset") ;)

Min Borlänge Malin dvs Lilla Malin (kärt barn har många namn) har varit på hembesök denna helg :). Vi började fredagen med ett hårt skivstångspass på Friskis, något som kändes dagen efter vill jag lova, haha! Därefter hamnade jag lite oplanerat i Skjulsta tillsammans med Malin och hennes mor & far och där badades det bastu...och hör och häpna → ISVAK!!? När man var yngre hackade man i princip hål på isen i mars och tyckte det var såååå skönt *host*...numera, står man och fegar vid bryggan i juli! I alla fall gjorde jag det, för första gången i mitt liv tom och det finns bildbevis :)

Före Isvak...


Efter/I Isvak...behöver jag nämna att det var svinkallt?!...haha


Efter denna utomjordiska upplevelse (som faktiskt var väldigt renande och uppfriskande) blev jag bjuden på LCHF-middag hem till Malin och hennes familj. Självklart tackade jag ja. Maten var kanongod....:) Men vad är då LCHF!? Jo LCHF står för low carb high fat, dvs lite kolhydrater och mycket fett.
Denna metod är väldigt omdiskuterad och jag har tidigare pekat med pekpinnarna, då någon yttrat att dom kanske ska försöka sig på det här med LCHF. Jag har varit och är fortfarande skeptisk...framförallt till det här med att kolhydrater skall uteslutas, tom frukt samt att det enligt metoden INTE finns bra och dåliga fetter...?!

Fetter som olivolja och kokosfett (fetter som jag propagerar för) räknas enligt metoden som bra fetter, men även smör, grädde, festa ostar och såser etc tillfaller denna kategori...härav min skeptisism... Jag VET att fett bränner fett, dvs man måste få i sig bra med fetter varje dag för att kunna förbränna fett...lite som olja löser olja... men att koten skall utgöras enbart av fett och protein och att träningen skall fungera bra, tom optimalt vid denan typ av kost, är inte helt lätt för mig att greppa!

I alla fall så tänker jag försöka mig på det härmed LCHF, inte i bantningssyfte men för att det för familjen Ljungblom/Eriksson och ett flertal andra som jag pratat med (som har testat LCHF) fungerat väldigt bra och gett stora hälsofördelar vad gäller ökad mättnad, pigghet, ork samt vikt :). För er som känner mig vet ni att jag alltid håller på med olika kurer, kosthållningsprogram, träningsregimer etc, just för att jag tycker det är så kul att mäta effekterna!

Jag har nu alltså kört LCHF sedan i fredags (med undantag för lite vin i lördags). Jag känner mig lite yr, vilket är vanligt då man hamnar i ketos, enkelt uttryckt ett tillstånd då kroppen vänjer sig av kolhydrater/socker som bränsle...annars har träningen fungerat bra och jag känner mig mycket bättre i magen, som annars kan vara uppblåst :)!

En bra sida om LCHF (Introduktion, blogg, recept mm) för er som är intresserade: www.lifezone.se

För er som inte har bestämt er än...Kolla även denna battle mellan ITRIM, LCHF och Martin Lidbergs Hälsocampen, mycket intressant: 




Nu ska jag äta nått i riktig LCHF-anda: Keso med crem fresh och lite hallon ihop med två skivor fet ost med bregott...haha helt sjukt...."To be continued..." ©

Kommentarer
Postat av: Malin

Rättning. Frukt är inte dåligt. men det ska uteslutas om man vill ha en viktminskning. =) Kör på!

2010-02-11 @ 10:38:40
URL: http://rullegulle.blogg.se/
Postat av: Evelina

OJ...missade att skriva det :S, Tack Malin :) Jag kör hårt och faktum är att jag inte är ett dugg sugen på onyttigt, dvs socker och träningen funkar jättebra....hummmm...som sagt: To be continued ;)

2010-02-11 @ 12:53:07
URL: http://ucandoit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0